早野樹|Itsuki Hayano
目と鼻の先
October 25 – November 6, 2024
1:00pm – 7:00pm(Last day until 5:00pm)
対話型鑑賞会:2024年10月30日(水) 19:00-20:00
お申し込み: info@medelgalleryshu.com
MEDEL GALLERY SHUでは、10月25日より11月6日まで早野樹の個展「目と鼻の先」を開催いたします。
本展では、陶芸作家早野樹の新作を紹介します。昨年の二人展では、デフォルメされた現代的な姿やキャラクター的偶像を陶像に取り込む試みが見られましたが、今展では、早野が正面から土に呼応した姿がストレートに表出しています。
早野は東京藝術大学陶芸専攻を今年卒業した若手作家であり、陶芸を通じて若者の姿を表現し、既成概念にとらわれないユニークな陶像に挑戦してきました。今回の展示では、掌で「かたち」を探求するプロセスが見える抽象的な像へと変化し、土そのものと向き合う姿勢が強調されています。
抽象化された陶像には見る側に印象をゆだねる余白が生まれ、作品を取り巻く空間をも取り込んでいます。
また、タイトルの「目と鼻の先」が示すように、感覚に直結した身体性が強調され、以前の作品が同時代性を表しているのに対し、新作シリーズは人間の原形を探求するプロセスのように感じられます。このような身体性を増した表現の変化は、物事を受動的に反応し続けがちな思考に、能動的に熟考し体感することを示唆しているかのようです。
「憂鬱な表情が人としての概念を掴む。
土の性質である膨張と収縮は手と土の交わりを思わせ、曖昧だったイメージは空間を作りながらやがて自ら存在を語る。そして、私が与えた表情は土の性質によって生気を帯びる。掌と行為、軟化と硬化、焼いても尚変化しようとする土に、私は次第次第に近づいていくのだ。」
この数年で土の表現方法が多くの場で公開されたことで、土への関心が高まってきたように思う。そうして今まで以上に各分野同士が融合した様々なシーンが見受けられてきた。
隔てがなくなりつつある土に一つの概念と空間を提示する事が、「ヤキモノ」の新しい表現を追求する事に繋がるのではないかと私は考えている。本作品ではあわよくば、それらを体感していただければと思う。
能田健司 / 早野樹
現在、「ヤキモノ」が工芸として評価されるだけでなく、日本の工芸技術を取り込んだ立体表現の可能性がアートシーンで注目されています。同時代性を内包しながら若々しい感性でストレートに「ヤキモノ」に向き合う早野樹の新作をご高覧ください。
MEDEL GALLERY SHU will hold an exhibition of Hayano Itsuki’s solo exhibition, “A Stone’s Throw Away,” from October 25 to November 6.
This exhibition introduces new works by ceramic artist Itsuki Hayano. In last year’s two-person exhibition, Hayano explored the incorporation of modern and stylized figures as well as character-like idols into ceramic statues. However, in this exhibition, Hayano’s direct response to the clay is more straightforwardly expressed.
Hayano, a young artist who graduated this year from the Tokyo University of the Arts with a major in ceramics, has been expressing the youth through ceramics, challenging the preconceived notions with unique ceramic statues. This exhibition sees a shift towards abstract forms, where the process of searching for “shape” with the hands is visible, emphasizing a direct confrontation with the clay itself.
The abstracted ceramics leave space for viewers to form their own impressions, incorporating the surrounding space into the work. As the title “A Stone’s Throw Away” suggests, the series emphasizes the immediacy of sensory perception, and while Hayano’s earlier works reflected contemporaneity, this new series feels more like a process of exploring the archetype of humanity. This shift in expression, emphasizing physicality, suggests moving away from passive reactions towards more active contemplation and experience.
Today, “yakimono” (ceramics) is not only recognized as a craft but is also attracting attention in the art world for its potential as a medium for three-dimensional expression incorporating Japanese craft techniques. Please take this opportunity to view the new works of Itsuki Hayano, who straightforwardly engages with ceramics with a youthful sensibility while embracing contemporaneity.
早野樹 / Itsuki Hayano
1998年生まれ。土に与えた憂鬱な表情は、土との行為の中で性質が変化し、焼成を経て尚変容していく。偶然性と恣意的な行為が、土の纏う空間と概念を追求していく事に繋がると考え、「ヤキモノ」の新しい表現に繋がるのではないかと考え作陶している。
Born in 1998. The melancholic expression imparted to the clay undergoes a transformation through the act of working with it, further changing during the firing process. I believe that the pursuit of the space and concept surrounding clay, through both chance and intentional actions, leads to new forms of expression in ceramics. This is what drives me to create pottery.
Profile | プロフィール
2018年 東京藝術大学美術学部工芸科入学
2022年 東京藝術大学研究科陶芸専攻入学
2024年 東京藝術大学研究科陶芸専攻卒業
展示歴
2021.2 『ハレのケvol1』
2021.12『subpool』
2022.1 『第70回東京藝術大学 卒業・修了展』
2022.4『東京芸術大学陶芸専攻展示会』
2022.8『geisai21』
2022.11『met”y”averse〜メチャバース、それはあなたの世界〜』
2022.12『spiral Xmas Market 2022』
2023.1『藝大アートプラザ大賞展』
2023.4『東葛西アートブックフェア』
2023.7 二人展『過程/痕跡』 MEDEL GALLERY SHU
2024.2 『第72回東京藝術大学 卒業・修了展』
2024.6 『The Book of Tea』藝大アートプラザ
2024.6「好事家と作物」gallery Blue
2024.6「yamanote line museum」
2024.10「THE HEADLINERS 2024 ー陶芸フェス、はじめます。」茨城県立陶芸美術館